Re: Ako sa stať delegátom cestovného ruchu

Autor: Pravoľub Lamoš | 11.7.2006 o 13:57 | Karma článku: 11,40 | Prečítané:  15857x

     V posledných týťdňoch mi prišlo veľa mailov s otázkami ako sa stať sprievodcom resp. delegátom cestovného ruchu. Nakoľko nedokážem s časových možností odpovedať všetkým, čo mi prosím Vás odpustite, rozhodol som sa napísať maličký manuál ako sa čo najjednoduchšie a najrýchlejšie kvalifikovať na prácu v zahraničí ako reprezentant niektorej z cestovných kancelárií.

Heslo delegata: Sluzit inym, ale neposluhovat. Sasovia su v cirkuse.Heslo delegata: Sluzit inym, ale neposluhovat. Sasovia su v cirkuse.Samko

       Možno ani neviete, ale na Slovensku máme viac delegátov ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Fakt je ten, že predstava vylihovania na pláži, ako hlavnej náplňe pracovnej činnosti je taká silná, že dohnala nejedného človeka, aby sa "priprel" a spravil kurz sprievodcu cestovného ruchu, a tak si otvoril cestu k vysnívanej práci. Každá minca má však dve strany. Aj keď nepopieram, že delegáti si kedy tedy nájdu čas aj na plážovanie, pravda je taká, že pláž je to posledné miesto, kde by ste v skutočnosti mali hľadať dobrého delegáta.

     Po dramatickom úvode, ktorý mal za úlohu vyvolať nasúhlasné vášne a úškľabky na tvárach nevercov môžeme pokračovať ďalej. Na začiatku rozhodnutia či ísť na kurz sprievodcu cest. ruchu, by mala stáť triezva úvaha na tému Som schopný a hlavne ochotný počúvať sťažnosti a požiadavky klientov? V prípade, že z Vašich hlasiviek sa nevydralo do éteru jasné ÁNO, nechajte to tak a radšej sa zapíšte na angličtinu. Určite to bude pre Vás užitočnejšie, menej bolestivé a koniec koncov aj lacnejšie. Kurz sprievodcu cest. ruchu dnes stojí okolo 6.000,- až 8.000,- SK. Rozdiel v cene spôsobujú organizátori, ktorí si cenu prispôsobujú podľa počtu účastníkov resp. kraja, v ktorom kurz uskutočňujú. Organizátorom v dnešnej dobe môže byť už skoro ktokoľvek, takže nájsť miesto, kde sa takýto kurz koná by nemal byť problém. Väčšinou majú prehľad aj miestne úrady práce, ktoré v niektorých prípadoch spomínaný kurz preplácajú ako rekvalifikačné školenie dlhodobo nezamestnaných. POdmienkou zápisu bola kedysi aj maturita, čo je podľa mňa absolútne zbytočné, a preto možno sa táto podmienka zmenila, čo si treba ujasniť u organizátora vopred. Čas, ktorý človek strávi na kurze je individuálny. Väčšinou však dĺžka nepresiahne  8 týždňov. Vyučovacími dňami obvykle bývajú len piatky a soboty. Po 8 týždňoch je pauza cca mesiac, v rámci ktorého je nutné vypracovať prácu podľa aktuálneho zadania /teoretické vypracovanie zájazdu/. No a na koniec čaká súborná skúška z približne 5 predmetov. Ja tomu vravím, taká krátka, rýchla maturita. Veľmi nudné, prakticky málo využiteľné učivo, ktoré človek po troch dňoch zabúda a to je snáď aj to najlepšie čo môže urobiť. Ale ako sa hovorí zákon je zákon a čo musí byť, byť musí. Kedysi sa vystavoval preukaz, ale v súčastnosti je to osvedčenie, ktoré podľa zákona povoľuje každému držiteľovi pracovať ako delegát.

         Naskytá sa otázka A čo potom? Hej, čo potom. Potom je dobré byť kamarát napr. s nejakým tour operátorom, čiže s niekym, kto zájazdy nie len predáva, ale aj organizuje. Prečo? Jednoducho preto lebo aj v tomto odvetví dostávajú ľudia príležitosť cez tzv. tlačenku. Ale človek to nemusí vidieť hňeď čierno lebo ešte vždy existujú výnimky ako som napr. ja. Cesta je však potom oveľa ťažšia. Mojou daňou za možnosť pracovať ako delegát bolo jedno celé leto, kedy som každý cca štvrtý deň nastupoval do autobusu ako technický sprievodca. Mojou úlohou bolo postarať sa o hostí istej CK pri transféroch do Grécka a späť, čo v mojom prípade znamenalo tri dni v autobuse. Niekto povie, že som blázon, ale na druhej strane nemusím nikomu ďakovať a mám čisté svedomie, že som nemusel nikoho "uplatiť".  V každom prípade sa nenechajte zastrašiť a ten kto chce naozaj pracovať si miesto určite nájde. Nedoporučujem posielať žiadosti, ale osobne navštíviť centrály CK okolo začiatku februára a tam sa priamo informovať a ponukách práce. Na spomínané žiadosti majú CK totiž zvyčajne len dve odpovede: Nie alebo Zaradíme Vás do zoznamu.

     Ak sa náhodou pýtate, že čo teda vlastne taký delegát robí, tak odpoveď znie, že všetko čo je treba. Opísať všetky povinnosti by snáď znamenalo napísať takú knihu ako napísal p. J. Orieška z Univerzity Mateja Bella v BB "Metodika a tehnika práce ..." a to by nemalo ani význam. Stačí snáď upozorniť, že v dnešnej dobe je každý delegát k dispozícii 24/7 vďaka mobilu, ktorý nesmie vypnúť. Takže aj keď by sa mohlo zdať, že delegát nič nerobí, nie je tomu tak, pretože minimálne drzí "stráž" telefónom. Časy keď mali delegáti štyri dni voľna za týždeň sú nenávratne stratené. 

       Na záver snáď ešte jedno upozornenie, či skôr prosba. Existujú dva druhy delegátov: Tí čo chodia do práce ako na dovolenku a tí druhí, ktorí v práci pracujú bez toho, aby na nich zvrchu zazeral ich šéf. Pokiaľ ste si povedali, že to predsa len skúsite, pokúste sa byť typ č. 2. Ak už nie kôli sebe a kôli iným zodpovedným delegátom, tak aspoň kôli tým ľuďom, ktorí častokrát zaplatili za zájazd nekresťanské peniaze a jediné čo by chceli je si užiť dovolenku a vlastne nič viac. Ďakujem. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.


Už ste čítali?